loading...
طايفه شنبه زهيShanbezehi tribe
سامان شنبه زهي بازدید : 170 سه شنبه 06 تیر 1391 نظرات (1)
بزرگان این طایفه به استناد روایت قبیله ای، ریشه نژادی خود را از اقوام آریایی اصیل می دانند که در ناحیه پاكستان کنونی ساکن شده بودند. بعد از حمله ترکان غز این طایفه در ناحیه‌ای به نام ریگستان حدود زاهدان و خاش کنونی مستقر شدند که این منطقه هم اکنون سرحد نامیده می‌شود. ناحیه سرحد از شمال به کهنوک، پابید و جون آباد، از شرق به تهلاب ریگ ملک و از جنوب به گوهر کوه و از غرب به محل سکونت طایفه شه بخش محصور است. این منطقه محل زندگی طایفه سرحدی نیز می‌باشد.

تعداد قابل توجهی از طایفه ریگی در سیستان زندگی می‌کنند که بدون تردید از بلوچ‌های اصیل سیستانی به حساب می‌آیند. با توجه به محدوده سیستان بزرگ، که سرحد (ریگستان) قسمتی از آن را تشکیل می‌داده است حتی ریگی‌های منطقه مذکور نیز اصالتا سیستانی به حساب می‌آیند.

استقرار دائمی برخی از ریگی‌ها در سیستان کنونی، زمانی صورت گرفت که دامنه ناامنی‌های ناشی از هجوم و حمله افغانی‌ها و نیروهای وابسته به غارتگران داخلی و خارجی به ناحیه سرحد (ریگستان) کشیده شد.

ريگي ها با توجه به شجره نامه موجود از سادات حسني و منتصب به امام حسن مجتبي  مي باشند به همين دليل به آنها لقب مير به معني حاكم داده شده است و در زمان قحطي سفره ي  بزرگان اين طايفه براي مستمندان پهن بوده است .  

قسمتي از شجره نامه طايفه ريگي به شرح ذيل مي باشد:

سردار مهرالله بن سردار تاج محمدخان بن سردار محمد رضا خان بن غلامعلي خان بن ابراهيم خان ريگي بن مرادخان بن سردار مير بولان بن نتو بن مير حسن .

ميربولان سپه سالار لشكر  در زمان نادر شاه افشار بوده است كه با انديشيدن ترفند نظامي ضمينه فتح هندوستان را فراهم كرد كه پس از 47نسل يا پشت به امام حسن مجتبي خليفه پنجم مسلمين مي رسند . سيد عبدالقادر گيلاني از  كه سر سلسله تصوف و عرفان است از اجداد اين طايفه است  .

مير چاكر ...كه فتح هندوستان در كارنامه افتخارات او ثبت است .مير حمل شهيد مبارزه با پرتغالي ها كه كار حراست از وطن خود را انجام داد . كه فرمانده پرتغالي ها پيشنهاد ازداواج با دخترش را به وي مي دهد كه وي در پاسخ مي گوين زنان فرنگي باب ميل حمل نيستند چون نه وضو مي گيرند و نه نام خداي متعال را مي گيرند سرنجام وي درگير مي شود وبه شهادت مي رسد ولي سواحل جنوب را به آنها واگذار نمي كند .

برخي از تيره هاي طايفه ريگي :

نتوزهي : ميرجاوه ،لاديز ، جون آباد

گنگوزهي : گزو ،پشتكوه ، گروك

حسين بُر : گشت ، سراوان ،جالق

ميركازهي :اسكل آباد ، خاش

بهادرزهي: سازينك ،شهدادشيرو، كولي كه

زنگي زهي: سه راهي خاش

جري زهي : زاهدان

ارباب : لاديز ، زاهدان ،ميرجاوه-دهستان لوتک

شنبه زهي :ميرجاوه- دهستان لوتک 

شه كرم زهي : گوهركوه

بولاغ زهي :گوهركوه

سندزهي : زاهدان

عيسي زهي : چانعلي

رخشانی :میرجاوه-انده

میربولان یکی از فرماندهان پیاده نظام لشکر نادر شاه افشار

وي با انديشيدن ترفند نظامي توانست ارتش را از گذز گاه بولان عبور داده و هندوستان را فاتح نمايند ماجرا بدين قرار بود كه زمان او ارتش ايران اسب سوار بودند و سواره نظام ارتش هندوستان فيل سوار اسبها در مواجه با فيلها ترسيده وپا به فرار مي گذارند و ارتش ايران ناكام شده مير بولان به شتر سواران وجنبازا دستور مي دهد كه ... بر روي كوهان شتران ببندند و پراز خار و خاشاك نمايند به محض رسيدن به فيل سواران كوره ها را اتش بزنند گرماي اتش كوهان شتر باعث شد كه سر و صداي آنها بلند شده  وغرش شترها سبب رب ووحشت شده و نظم سواره نظام هندوستان برهم خورده  و ارتش ايران از اين وضعيت بهره برداري نموده و هندوستان را بدست مي گيرد به پاس اين كار نام اين كوهها را تنگه مير بولان ناميده وثبت نموده اند . در حال حاضر چندين منطقه به وي اختصاص داده اند از جمله كوهستان بولان گذرگاه بولان معروف ترين دانشكده پزشكي در پاكستان به نام وي مسمي گرديده شهر مير جاوه كه در اصل مي جاه بوده  كه منظور مير بولان ريگي است .اين طايفه در ميل گذاري مرز هم نقش به سزايي داشته است از ملك سياه كو تا پسا بندر را ميل گذاري نموده اند .

طایفه ریگی ساکن دهستان لوتک از تیره شنبه زهی وارباب میباشند که بصورت پراکنده در اطراف لوتک زندگی میکنند

خلیفه روزالدین ریگی و غلامنبی ریگی ومرحوم جیل ریگی از تیره شنبه زهی اند

مرحوم شیردل ریگی (پدر شیری )از تیره ارباب میباشند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
این روستا در 25کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرباز ودر 3کیلومتری جنوب غربی شهر پيشين ودر مسیر جاده اصلی گزدان - قرار دارد ادرس جديد سايت طايفه شنبه زهي 25 km pishin of the village and 3 km pishin of the city, a former soldier in the city's main road Gzdan - located in tribe Site Shanbezehi...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 330
  • بازدید کلی : 9,193