loading...
طايفه شنبه زهيShanbezehi tribe
سامان شنبه زهي بازدید : 40 شنبه 16 آذر 1392 نظرات (1)

ماهین گل

وهدئ داب کنت ماهین گل

سند ایت مئئ دل ء چو که پُل

ناز ءُ ناز گل انت در دانگ                          لال ء کهر بار ء دانگ

گوهر کیمتیئین گر امل ...............

وهدئ داب کنت ماهین گل

هار گون اشرژسئین تکان                      گوش گون شمشک ءُ لالکان

باگ ء وشتوارین بلبل

وهدئ داب کنت ماهین گل

کیدئی مان شپارین بیکان                    دست گون هنی ءُ مندریکان

دوست انت میر من ء سک هانل

وهدئ داب کنت ماهین گل

 

   جــــــــــــــــــــــی بـــــــــــلـوچـــــــــستان

    جی بلوچستان مئی پاکین دیار                جی ترا لکهـ وار مئی پلیّن دگار

    اچ هزاران سال تئی نام زندگ انت                  تان هزاران سال هم پائندگانت

     جی بلوچانی شان جه جتگ                       جی نشانء ا٫سمتانءجه جتگ

    جی مئی نوکین دورءنوکین زربشان                گون وطن پاکین هر پنچین براسان

    جی مراهداروپلّین بنگالی جی                       سرحد و پنچاب وسندهـ ءشان جی

    شورش ءلکهـ وار سلامان ءبزوریت                 گون کریم امن ءدورتان ءبشانیت

 

 

سامان شنبه زهي بازدید : 29 شنبه 16 آذر 1392 نظرات (1)

مکران. ای سرزمین جاودان                    قدمتت همپایه هفت آسمان

ای سرا و مامن آزادگان                          دور باد از دامنت دست ددان

جای جای خاک تو بوی صفاست               یادگار از مردمانی با حیاست

شیرمرد و جامه غیرت به تن              مرد جنگ و کارزار و صف شکن

چشم تاریخ خود بود باری گواه                   بر رشادتهای حمل .دادشاه

آن یلی که فوج شاهی را شکست           آن گرفته جان شیرین را به دست

نیست شخصی غیر شیرکوه سپید          دادشاهی که جهانن جون او ندید

یک تنه رفتن به جنگ پرتغال               دست خالی با مسلسل ها جدال

از که آید جز ز شاه کلمتی                     حمل غیور و صاحب غیرتی

اجنبی بر خاک تو نابرده دست            زانکه خاکت بر بلوچ پیراهنست

از تن ما پیرهن بیرون رود               آن زمان که سر جدا از تن شود

از بلوچی و بلوچ این نکته دان          هر چه پنداشتی ازین معنی همان

 رسم او مهمان نوازی و صفا           سر به قولش می شود از تن جدا

در مرامش رندی و مردانگی است  چون به غیرت در رسد دیوانگی است

هان که دیگ غیرتش ناور به جوش      تا چو شیران ناورد بر تو خروش

شهرهایت جنت روی زمین                    بلکه زیباتر ز فردوس برین

آریایی شهر تو ایرانشهر                چون سراوان هیچ کس نادیده شهر

نیکشهرت از نکویی شهر نیک            چابهار. چاربهارت بی شریک

در زمستان گر کنی یاد بهار                 یک سفر می بایدت تا چابهار

چون کنارک نیست جای دیدنی           در ونیز و مارسی و هم سیدنی

سرزمین مردم آزاده . خاش             هر دم این خوبان به کارند و تلاش

زاهدانت . شهر غیرت شهر دین            موطن شمشاد های مه جبین

بیرگ و تفتان و سپید و آهوران              حجتی است بر اعتلای مکران

مکران تخت است و تفتان تاج اوست      بر سرش بادا مدام این تاج دوست

ای خوشا بخت بلند آسمان                      در جوار تک کهت دارد مکان

بادهای موسمی چون می وزند                   ماتم و اندوه از دل می برند

خوش بود نمبی و خوشاکت به وقت        وان لوارت گر چه دارد سوز و تفت

زن فراموشی به فنوجت وزان               مایه شادی روح است و روان

خاطر شوهر تهی از فکر زن              خوش بخفته راحت و آسوده تن

وان موذن فارغ از بانگ و صلاه            بلکه نوم و خیر من حی الصلاه

مکران ای سرزمین جاودان                    قدمتت همپایه هفت آسمان

ای سرا و مامن آزادگان                    دور باد از دامنت دست ددات  همدل و همیارین بلوچ

دلگوش کن گپے بلوچ


گپ اون دو انت،چار انت بلوچ


پر تو سلام اے راج بلوچ


تو چاکرے اوبادگء


میر هملء تو وارس ء


هر بزگی تو اوپاراتگ


باهوٹء سر تو پلگاراتگ


تو بندیگ نداتگ دژمنان


په آجویی سر تے شتگ


او بلوچ


همدل و همیارین بلوچ


آتکگ کدین اے ویل بدین ؟


چمدارء و پنڈے چرپین دپار


کشے تریاک و جنے زنڈین دپار


افسوس مناں بژنیگ هزار


گون تو کناں من واه و زار


ڈیه ات شتگ رهن انت ڈگار


دلجم نهے تو لوگا وتی


اوه بات په من اوه بات په تو

_________________
به امید بلوچی آزاد و بلوچستانی

آباد.      

سامان شنبه زهي بازدید : 26 شنبه 16 آذر 1392 نظرات (0)

 



با  تو  گویم  این مقالت  ای  بلوچ                    بشنو از من  شرح حالت  ای بلوچ   

ای دوان آن سوی آبی  تشنه    لب                      تا  به کی  سوی سرابی  ای بلوچ    

ای  سرای   ثانی ات   تازی  سرا                   تا  به کی  در ملک   تازی  ای بلوچ   

ای که شب در خواب و روز در غفلتی              تا به کی در خواب و بیدار ای بلوچ   

 ای  تفرّون  مانند فرفر  دور  خود                   تا  به   کی مانند   پرگار   ای بلوچ      

 ای  به سان  فک  بخیزی  بر زمین               تا  به کی  افتان و  خیزان  ای بلوچ     

 ای  به  راه   معرکه   چون   لا ابال              بی  بخار  و   بی   خیالی   ای بلوچ    

 ای به  فضل  جد  و  اجداد  مفتخر           فضل آنان  بر تو هیچ است ای بلوچ    

 ای  به سر طوفان باد و کبر و فخر           چون  حباب  بر  روی  آبی  ای بلوچ    

 ای   زمام   اختیارت  هیج   نیست            تا  به   کی   بی  اختیاری  ای بلوچ       

 ای  به  باد  سرمایه  عمر   عزیز             تا  به کی  در کنج حسرت  ای بلوچ        

سالها    و    ماه ها    و   هفته ها             بگذرد  چون  چرخ گردون  ای بلوچ       

ای که  دائم  در حصار و  پرده ای           بهر  دانش  پرده در   باش  ای بلوچ     

گنج  قارون   بی سواد  و بی هنر            می  نیرزد    بر   پشیزی   ای بلوچ     

  ای دریغ  از چشم  خواب آلود  ما            تا به کی  در خواب غفلت  ای بلوچ      

 ای  بسان  کوه  راسخ  در  جهال           تا به  کی  در جهل بمانی  ای بلوچ      

 ای که  محروم  از  لقای  دانشی          تا  به کی  محروم   بمانی  ای بلوچ       

 علم  عالم   بر  فلک   ماوا   گزید            سر  بزیر  در  آب و  دانی  ای بلوچ    

علم   بود  درمان   درد   بی  دوا            تا  به کی  از  درد   پیچی  ای بلوچ     

کسب  دانش از  تولد   تا  به  گور           معنی  عرف حدیث است  ای بلوچ     

کسب دانش  مر  تو را عزت دهد           تا   به  کی  مغبون   ذلت  ای بلوچ       

بدرود  هر  آ نچه   کارد   کشتگر            تخم دانش  در زمین  کار  ای بلوچ      

گر شود  غافل  ز  باغش  باغبان            هرزه ها  روید  ز هر سو  ای بلوچ        

 بر   شمر    باقی  عمرت   مغتنم            رو به سوی  کوی مکتب  ای بلوچ        

 در وصال شوق دانش همچو شمع          اشک ریز  و   نور افشان  ای بلوچ          

 گر نبیند  روی خورشید  شب پرک           آن  نباشد  جرم  خورشید ای بلوچ         

 در سرت  گر هست  هوای افتخار           برتری   در   علم    بینی   ای بلوچ           

 هر   کرا   دانش  نباشد  در  جهان           فرق او   با خر  چه باشد  ای بلوچ          

   گو  مرنجید  ای  بلوچان زین  مقال        مرهمی بر روی زخم است ای بلوچ         


 هر چه گوید  زین جهت  محمدامین         آه   سرد   اندرون  است  ای بلوچ       

 

سامان شنبه زهي بازدید : 33 شنبه 16 آذر 1392 نظرات (0)

 

                             هـــر وقت کـــه تی ناما گـــــران

                                       تــی بـو چـــو مسکـا بیــــت زران

                               تــی دلجـــمیـــــن گــــت و گران

               سیـــــــــه بنـــــد و برزن تیهـران

      گـپ جــــــــنـنت گــــون جنبـران

 

تــی ســرشــــم درنـــگ و دران

      درِّ و سیـــــــــــادی ســـنگــران

             تـــی کلــــــــگ و تی اپ سـران

                      سبــــز یـن گــونـگ گـون زامران 

                                    خــــوشبــوتـرنت از زعفـــــــران

                        کــولـگ گـــون شیر کمبین تران

                کـــور دپ گـــون داز کیلـــــرطان

         تـی کـوچـّگ و تـی کــــهـچـران

دانیچک گــون شمش و کلپران

         اشـــــکان مــیشر و پنپــــــران

                     گــــر نچن پچنت چو  تپّــــــران

                              دطولـک گــــــون زحم اسپـران

                                           سولین کهیر گون شنگـــــران

                                جگـــــر و کلیــــــر و کـــونران 

                    شیریـــن ترنت از شکّـــــران

          کیلگ چو نیلین خیبــــــــران

گواش و گیابین کورســـران

         ول گون شکّــر تامین بـران

                  پر ماش و ماش گون باجران

                             چیتنت و ساتنت لاغـــــران

                                           گورم گون بگ و باهــــــران

                            جوهان گون وندط و بوهـران

                    مــــــرّان ستنت بیکــــــران

             دادٍ سخاوت گستــــــــران

سهرط بخش و حاتم دروران

            بهر کننت گواپ و گـــــوران

                      عیــدٍ په برهـــک و بیــدران

                             جو پاگ پلی بی بنـــــدران

                                       برنج رون و مُرائی شامگـــران

                             نشتگ دنی چو گونــــــــران

                    دستور دنت په چاکـــــــران

            کشّنت په سر بار گــــــران

گرامانی چیرا تتّـــــــــــران

          پندط وک من گواپان پشکران

                  داس رون و شامیگا گـــران

                            هوش چننت کرّ و گـــــوران

                                      کت کننت چو تاجــــــــــران

                            کــــــندنت گـــــو زالا ادران

                لاپ درین جت امــــــــبران

        مچ گو ن گرک و کوکــــران

گر  گونگ گون گرانین سربران

                درینپاچ ونرمین سیمّـــــــــران

                           روکین گترانک چو هنگــــــران

                                  هامین گون پلّیـــــن پتّـــــــران

                                              بانجیگ بهرٍٍ بــــــز گـــــــــــران

                                    انسان و مرغ و رستـــــــــران

                             گنجی په وار و لنگــــــــــــران

                    کاینت و نندنت شهر گـــــوران

 بندنت برونک و کاپــــــــران

          لنجین شگز گـــون دط نگـــران

                    سیرنت گریب چو میجـــران

                              سُند گواپ گون جاک جلّـــران

                                             رمب و اوا چک و الگــــــران

                               گپّ و گهین خوش محضـــران

                     تی سوهوین صنعت گــــران

           سینی شلیت گون سانسران

کپّو گون گردین چپـــــران

        دهقان گون تورا شیکوران

                    برزین گرطیلانی ســــران

                                گورشان چو شنیکی تُکرّان

                                             ایوند چو مارا شیپگـــــــران

                                  دیــــــوان کتـــــگ ازاوران

                    پون چن چو مورا سُر سُران

           گون پات و کپات و کنبـــــران

لوطدی گون تیه و تمبــــــران

           مولد گون ناز نیک و سُـــــــران

                      تیمبک گون طدهل و طدکـــــــران

                             ناچی گون صوت و زیمــــــران

                                              شاده کتــــگ روشاوران

                              تی لنجین تیاب و دروران

                    بوجیگ گون لوحین ننگــــــران

           نول کننت پا سینجــــران

مچو گونا ماهی گــــــــران

           کاینت چه نیلبوئین زران

                     گون سارم و تگرم و لوجــــــران

                              کاشک گون وشین کولگـــــران

                                        گور گون مزن کالگین کــــــــران

                              دلسوک بند خرماخوران

                  تی زید و چراگین سولدران

          بگ گون نلدطین اُشتـــــران

برّی کلم گوشین خـــــران

         اسپ و هزاری گرهبـــــران

                     بزگل گون میش و میهرطان

                               مهری گون پُلّ و پاکدطان

                                           لیدطو گـــــون پیلی باهـــــدطان

                               دطاچی گون بی گو مسین جرطان

                      کاینت چه جیدا زنزران

             پُراپ گون تاب و تاهران

گامیش گون دیهی دطدطران

            ساندط چو هما جانا وران

                        ناهنجمین کریگـــــــران

                                   گوننت شریک ونوکــــــران

                                               جاکٍ مدام تی جُنبــــــران

                                    تی سربلندین مهتـــــــران

                        راج کماشین سروران

               گردنکشین نام اوران

صاحبدلین دین پروران

              شیر همتین سلطانفـــــران

                          تی مان میاتکین کنگــــــران

                                    جنگول و سرکومسین نران

                                            نوجوان گون شیری تیتــــران

                                   هرانز گرنت چو اشکــــــران

                        پُشتا نکنزنت تکّـــــــــران

          تی مهربانیــــن مادران

شیر دینت شیر گلرطان

         بلکین کپنت روچی گدطان

                      بخشنت سرا په برادران

                               تی مه لقائین دختـــــران

                                         اهو رواجین درمب گوران

                                پاکنت چو اپی گوهــــران

                        چیرنت ز چشم اختـران

                 تی گل کندگین مه پیکران

لجّانی نازین کوتــــــران

               وش چاملین منجو سران

                           گون پشک و سریگ و چادران

                                    سنگو گون زرّین زیزران

                                               بیکّان درنزنت عنطـــران

                                     مسک و زباد و عنبـــــران

                          عهدش کتگ گون شوهران

              موری نه دطکیت ماپران

ای مکـــــران ای مکـــــــران

           دائم په تی عهدا زران

                    تی مت نهین مازندران

                            تی وصفا کنان دن دمبــــــران

 

 

 

 مـولانـــــــا عبـــــدالله  روانبـــــــــد 


           گـــــــال


ڈ ُکّ و سَـکـّی بــیــت چــو زندمان ءِ رنگ

گار ءَ بــیــت تاهـیـر ،آسری بــیــت جنگ

چـَنـگ گوں چـنـگی ، دل ءِ وَشّــی بَنت

کـُشت و هـون ءِ دَؤر ، بیت زمانگ تَـنگ

بـَــنــد و دیــوالاں بـنـت هـزار گــوں ڈوک

ٹـِک و پــولِـنـگ چه ، آسن ءَ جـنـت زَنگ

گــوات و نـاپــوهــی چــه ســر ءَ دور دار

چَپ و چـوٹـیـں راه ،چو گـَر انت و درنگ

کس نه مـیـڑیـنـیـت هچ سر ءَ گوں ڈوک

چــو به زانت الـمـاسیـں سرانی سَنگ

«تهل»ءِ‌شومیں زَهر،کسءَنه وَش بیتگ

شـات دوست ءِ تَب ! بات مدام مهرنگ

سامان شنبه زهي بازدید : 21 شنبه 16 آذر 1392 نظرات (0)

دردانـــى مُوْچ گوانک انت ، مارشت ءِ دَپ زبان
هیران ءِ راه گارى ،تـــَــام شـــهد ءَ بیت جهان

استین و دل گرند انت ، واهگ بَز انت و تاهاپ
وَس انت که گـُـوَنڈ انت چو دست ، بارگتر و کسان

ِ بـرٌیں کـَهیر ءِ ساهگ ، بـَـرٌیں هم دَر و دشت
بُــرٌیں که مهر ءِ  پندءَ ، پگــــرانى   کلـــکشان

مهلب من ءَ وا دوست انت ،جَلٌادیں دَؤر ءِ باریگ
تُـرٌاں  و  مانتراں ، جـُـوهان ءَ   چــــو  مُـشاں

ارسیگ کـَس ءِ مه بنـت چم ،آسیگ گلانى واهگ
بـالاد مَـچٌ  و  سَـوْل بـَـنت ، دُردانگیں گــُـــلاں

گُوْدرٌ چو وا دَؤر انت ،تَـوْریت " تهل " و  بژن گوں
ساهیل باں چو  جَـمٌـر ،نرم گوار گوں شــــزاں

سامان شنبه زهي بازدید : 29 شنبه 16 آذر 1392 نظرات (0)
sarbaz31.jpg

 

بهارگاه ءَ وَش آتک ،
                       و بهارگاه ءَ وتی وانوکاں مبارک بات گوئشاں !



      بهارگاه ءِ دلکش و وَش زیدیں موسم ءِ آیگ ءَ ، په وتی وانوکاں مبارک بات گوئشوں . بهارگاه دلانی بُوْد زورَگ ، مئی گلزمین ءِ میتاپیں کوه و ڈگار ءِ ، و هم مئی اُمیتانی سَبز بَـیـَـگ و ردوم زورگ ءِ وهد انت .
      بهارگاه ، وشّیں زَنک و بَرانی وهد و مولُم انت .
      بهارگاه ، سَبزی و کاوکانی ، پـُلّ و گلابانی ، مُرگانی و چَمّگانی وش زیملیں توار ءِ وهد انت .
      بهارگاه شیر و شیلانچانی ، لـَـڈ و بارانی ، گوشت و شکارانی ، وَش کوشیں سَمینانی ، دلکشیں مولُمانی وهد انت .
  

     بهارگاه هما وهد انت که جو وکـَؤراں چه آپاں کـَیل و پـُـرّ بَنت . کار و کِشتکاری شاهگان و گیش بَنت .
       بهارگاه هما وهد انت که مئی مرادانی اُمیت جَمّــَر بَندَنت و همے جَـمّـَراں مردمانی گِهبودی و وَش هالی ءِ گواه ءَ بنت .

       بهارگاه ، ڈکاّل ءِ کـُـٹــّـَـگ و آباتی ءِ شاهد و گواه انت . بیا ایت که ما هم وتی پگر و امیتاں ، گوں وطن ءِ بهارگاه ءَ نوک کناں ، تا په وتی راج ءِ باندات ءَ وَشهالی و آباتی ، دیمرئی و سوبانی گوانک و توار به بیاں !

                               بهارگاه ءِ نیکیں مولم ، سرجمیں وانوکاں مبارکبات !

                                                
                            هر روزتان نوروز ، نوروزتان پیروز !


      فرا رسیدن عید باستانی نوروز را که سرآغاز فصل شکوفائی ، شکفتن و بهار است به همه خوانندگان گرامی تبریک عرض نموده و برای یکایک شما تمنیات نیک و آرزوی شکوفائی فکری و پیشرفت های همه جانبه آرزومندیم !

                             
  به امید پیروزی مهر و بهار بر استبداد سرزمین!

          به امید پایان رنج های هموطنان ! نوروز را از صمیم قلب تبریک میگوییم !

بهارگاه

بهار اهـــت و پدا رُســت انت بهاراں
پدا سر ســبـز و پل پوش انت دیاراں

سمین شاهیں پری گـَل چت په ناچ ءَ
به چار مستی ، به چار سَه دار و داراں

سروز مرگانی‌ ، وش گـُٹـیں توار انت
به چار تــرڈ انت ، کوه پاچن هزاراں

به چار آهـوگ و آسکانی ماں چماں
دگـه رنـــگ و دگــه امـیـت ءِ یاراں

به چار دنــیا دراه ورنــا بَــیان انت
لگوشیت کهنگیں هم رنگ و باراں

به چار چـَـمّـگ به چار جوگانی مستی
به زیــر بودے بهار ءِ چه مــلاراں

بچار دراهیں جهان چون رنگ زیریت
به چار آزاتــیـانی راه ءَ ، چــاراں

بچار درچکاں گَل ءَ نوکیں گُدے دتک
براں په توشگاں زور انت هاراں

Balochistan flag eagle by -Baluchistani.

زندء چیدگ   zend-e chedag                           ======
                                                                
دل تئی راه ء
پولگ انت چو ،
        لک سال
هم تئی آتار اشکناں
             هم بواں چناں
هم تئی نرم و گوں بهاری ،مهراں زراں
هم تئی وهدئ
    

         ترانگ و یاتاں،
زندء راه
            باهوٹ من بیاں...

تو من ء
هر وهداں زرۓ
واهگء دیربالیں جڑاں،
         مسکیں کیلگ و میتاپاں شل ۓ !
پراهیں زرء گورم و شل و موجاں،
                       زیمل ۓ
تو من ء هر وهد زندگ ۓ...

تو چو دپتان(تفتان)ۓ
هم دلء دیتاں(دوتاں)
             گوں کن ۓ دیوانے بزیں
هم کدیں ایرموش ،
            تو دلء داگاں چکگ ۓ
هم کدیں ارساں
           دوت و گوکرتاں ریچگ ۓ
هم کدیں پاهار ،
          هم کدیں استیں گرندگ ۓ
لیک بے موچ هم،
           تئی توار برزانت،
                       برز برز
چارگ انت پرتو بامء استار هم
           چه آزمان
هم سمین کشیت په ترا،  پد شومیں لوار
هم بهار نودشان
         پرتئی آتار پل شان،
تو پما زندء  چیدگ ۓ
         تو په مئی باندات
                         ره نشان،
په بلوچ راج ء ،
         زندء چو ڈیوای ء  بل ۓ
هم په استارانی
              چاپ و نازینکاں شات بئے...

 

سامان شنبه زهي بازدید : 36 شنبه 16 آذر 1392 نظرات (0)

دين اسلام وقوم بلوچ

 

شايد نقش مهمي كه بلوچها در پيروزي دين اسلام بازي كردند در طي تاريخ خيلي جلوه نداشته و اين پيروزي اعراب بر ايرانيان به بركت اسلام كه با همياري قوم بلوچ محقق شده چندان مورد توجه نباشه اما حقيقت اينه كه بلوچها در دو برهه از تاريخ ايران واسلام با رشادت توانسته اند عامل خير وبركت باشند.

بزرگترين عامل شكست سپاه ساساني در واقع آشفتگي دروني اين سپاه ذكر شده است كه آن هم دو دليل داشته است.

1- اقتدار خدايان زردشت اهورامزدا كه پادشاهان از نسل آنها به حساب مي آمدند نزد مردم با قيام بلوچها عليه شاهان ساساني در هم شكست.در واقع اين اولين قيام بر عليه باورهاي غلط آن دوره بود. در زمان حكومت اردشير بابكان بلوچها در برزكوه (البرز كنوني) ساكن بودند. وبه علت نافرماني از حكم شاه زمانه مغضوب واقع شدند.وجنگ سختي بين آنان وحكومت وقت واقع شد. كه فردوسي در گوشه اي از شاهنامه به آن پرداخته است:

به كار بلوچ ارجمند اردشير                                       بكوشيد با كاردانان پير

نبد سودمندي به افسون و رنگ                                نه از بند ورنج و نه پيكار وجنگ

اگر چند بد اين سخن ناگزير                                      بپوشيد بر خويشتن اردشير

 

2- مهمترين عامل بي نظمي در سپاه ساساني فرماندهي بلوچ بنام سياه سوار بود. اين فرمانده با ديدن مسلمانان ومرام آنها به دين اسلام گراييد و تمامي لشكرش را كه از اقوام بلوچ بودند جمع كرد و به آنها گفت كه من مسلمان مي شوم وشما داراي اختيار هستيد هر كس خواست با من بيايد و هركس نخواست بماند. ملك الشعراي بهار در شاهنامه نوبخت خود آنجا كه حاكم اهواز احسان خويش را بر سياه سوار اظهار مي كند در اين باره چنين آورده است:

تو بودي بلوچي نشسته به راغ                                نه چشمت جهان ديده بود و نه باغ

تنت رنجه از باد سوزان هند                                     دو ديده پر از خون چو درياي سند

پريشان ودرويش و بي قوت وزاد                                فرو بسته مژگان ز خاشاك و باد

ز مكران من آوردمت پيش شاه                                 نهادم به سر ترگ و برترگ ماه

سياه سوار به نيكي هاي هرمزان اعتراف مي كند و چنين مي گويد:

خود ايدر گواه تو باشد سياه                                    كه دارد تن وجان وهستي ز شاه

سخن هاي نغز تو بي كم وكاست                             گواهي دهم سر به سر بود راست

چنان چون بگفتي بلوچي بدم                                 كه هرگز نبد آگهي از خودم

دوي بودم اندر بيابان وراغ                                        كه جز ماه در شب نبودم چراغ

خوراكم گياه و شكارم هژبر                                      سرم را هوا سايه بان بود وابر

سريرم زمين تكيه گاهم به سنگ                             يكي زندگاني سراسر به تنگ

سامان شنبه زهي بازدید : 23 شنبه 16 آذر 1392 نظرات (0)

سلام بلوچ

ای سرزمین دلاوران ،ای سرزمین مردان خستگی ناپذیر،فراموشت نمی کنم. به خونگرمی مردمانت،به وفای دلیرانت، به مهمان نوازی بلوچانت، به هنرمندی زنانت،وبه تلاش جوانانت افتخارمی کنم.

    زیبایی دشت ها وسربلندی کوههایت نشان ازپایداری است. هرگزدشمنانت درقلب من جاندارند، رشادت مردانت رافراموش نمی کنم.

    گرمای طاقت فرسایت چون بادصباست،فصل تابستان در اوج گرما ،وجودم تمنای تماشای شنهای داغ وکوههای سربلندت را دارد،بديدارت خواهم شتافت.

    ای سرزمين من؛ بلوچستان مقدس؛ با تفتان سربلند، چون همت بلوچ ، با دريای ابی عمان، ابی ژرف چون دل بلوچ، رودخانه های خروشان سرباز، کاجووبمپورچون غیرت بلوچ، به تومی نازم.

   درودبرتوای بلوچستان ، هرگزفراموشت نمی کنم . پاینده باشی وسرفراز........

سامان شنبه زهي بازدید : 34 شنبه 16 آذر 1392 نظرات (0)

جغرافیای بلوچستان بلوچستان با وسعتی حدود ۵۰۰/۱۸۷ کیلومتر مربع، ۴/۱۱ درصد از مساحت کل کشور را تشکیل داده و از پهناورترین استان ایران می‌باشد، که با قرار گرفتن در بین ۲۵ درجه و ۳ دقیقه تا ۳۱ درجه و ۲۷ دقیقه عرض شمالی از خط استوا و ۵۸ درجه و ۵۰ دقیقه تا ۶۳ درجه و ۲۱ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ، از نظر جمعیتی از کم تراکم‌ترین بلوچستان‌های کشور است. بلوچستان از شمال به خراسان و کشور افغانستان، از شرق به ایالت بلوچستان و نیمروز درافغانستان ، از جنوب به دریای مکران (عمان) و از مغرب به ‌ کرمان و هرمزگان محدود می‌شود. شمال بلوچستان(سیستان و بلوچستان) ، نگینی است برآمده از آبرفت‌های رودخانه هیرمند، که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان را در خویش جای داده‌است. کوه خواجه تنها پشته بلندی می‌باشد که در منطقه مسطح زابل (سیستان) خود نمایی نموده و نزد اهالی از قداستی خاص برخوردار است. دشت زابل که در گروه اقلیم بیابانی میانه قرار دارد، بارشی کمتر از ۶۵ میلی متر را در سال دریافت می‌کند و میزان تبخیر در آن به بیش از ۵۰۰۰ میلی متر می‌رسد. این شرایط در مجموع باعث خشکی فیزیکی شدید محیط بوده و در سالهایی که میزان ورودی آب رودخانه هیرمند کاهش می‌یابد، خشکسالی‌های مخرب توسعه پیدا می‌کند. شریان حیاتی منطقه یعنی هیرمند نوسانات سالیانه قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. وزش بادهای ۱۲۰ روزه که از اواخر بهار تا پایان تابستان می‌وزد در تشدید نیاز و خشکی محیط موثر است. جنوب بلوچستان جنوب بلوچستان نیز صدفی است که وسعت متنوع اش را با دریای مکران (عمان) گره زده‌است. این وادی دارای طبیعتی کوهستانی می‌باشد. مناطق جنوبی بلوچستان با توجه به مجاورت با دریای عمان و بهره گیری از بادهای موسمی اقلیم متفاوتی دارند. بالا بودن میانگین دما و پایین بودن نوسانات آن از مشخصه‌های اساسی اقلیم منطقه‌است. با توجه به پایین بودن بارش و عدم وجود منابع برفی کوهستانی اکثر جریانات رودخانه‌ای، موقتی و فصلی بوده و در بخش وسیعی از بلوچستان منابع محدود آب‌های زیر زمینی تنها امکانات تأمین آب بشمار می‌آیند. وجود مخروط آتشفشانی تفتان با ۳۹۴۱ متر ارتفاع در شمال بلوچستان مرکزی، شرایط اقلیمی متنوع و جالبی را فراهم آورده‌است (۱). با توجه به دوره آماری ۱۳۷۵- ۱۳۵۹ میانگین بارش سالیانه بلوچستان ۸/۱۳۹ میلی متر و میانگین دمای سالیانه ۶/۲۲ درجه سانتی گراد، می‌باشد (۲). از لحاظ تقسیمات کشوری - بلوچستان دارای ۸ شهرستان، ۳۲ بخش، ۳۰ شهر، ۹۴ دهستان و حدود ۶۳۰۰ آبادی می‌باشد. منابع طبیعی وسعت بلوچستان و تنوع آب و هوایی ،موجب بروز تنوع در پوشش گیاهی و غنای منابع طبیعی تجدید شونده گردیده‌است. حدود ۵۵ درصد از کل مساحت بلوچستان معادل ۰۰۰/۲۵۰/۱۰ هکتار را مراتع در برگرفته‌است که ۳۰۰ هزار هکتار مراتع خوب، ۷۵۰ هزار هکتار مراتع متوسط و ۲/۹ میلیون هکتار مراتع فقیر و خیلی فقیر می‌باشد. وجود تالاب هامون و امکان تولید علوفه نی و بونی در سطح ۰۰۰/۱۵۰ هکتار با تولید متوسط حداقل ۶ تن در هکتار علوفه خشک (در مواقع غیر خشکسالی) از سرمایه‌های مهم منطقه به شمار می‌رود. در بلوچستان بیش از ۱۲۰۰ گونه گیاهی که حدود ۷۰ گونه آن دارای ارزش دارویی و صنعتی می‌باشد شناخته شده‌است. از جمله می‌توان گونه‌های کهور، کنار، بنه، بادام، جش و گز روغن را نام برد. مساحت جنگل‌های بلوچستان که عمدتاً نیمه متراکم و کم تراکم هستند قریب به یک میلیون هکتار می‌باشد. همچنین حدود ۳/۶ میلیون هکتار را بیابان و شنزار در بر گرفته‌است.  تصاویری از بلوچستان
سامان شنبه زهي بازدید : 52 یکشنبه 17 شهریور 1392 نظرات (0)
The elders of the tribe according to tribal traditions, their racial origins of the original Aryan tribes living know that they were present in the region of Pakistan. Turks invaded the region named after the tribe Ghz Kash Rygstan Current Zahedan were deployed around the area now called Frontier. Area bordered to the north by Khnvk, Pabyd and Jun Abad, East Thlab gritty and real estate gem of the mountains and the South West part of the enclosure to make a family residence. Frontier tribes living in the area as well. A significant number of the tribes of the Baluchi Rigi undoubtedly authentic live in Sistan-Sistani counts. Due to the large Sistan area, the border (Rygstan) it had formed part of the region even Rygyhay originally Sistani also counts. Rigi, Sistan, some of the current permanent settlement, was once the domain of Naamnyhay their invasions of Afghan and international forces predators to the border (Rygstan) was drawn. Part of the Rigi clan pedigree is as follows: Mhrallh Sardar Sardar Taj Mohammad Bin Bin Bin Ali Khan Sardar Muhammad Raza Khan, Ibrahim Khan Rigi Ben Ben Ben Mradkhan Bolan Sardar Mir Mir Hasan ibn al-Neto. Myrbvlan Sepahsalar army of Nader Shah Afshar in the background conquer India provided military Trick think that after 47 generations or fifth caliph of the Muslim Imam Hassan to come back. Syed Abdul Qadir Gilani of mysticism is that the series is an ancestor of the tribe. CV mortality chakra ... the conquest of India is proud of his record. Mir Shahid carry the fight to protect their homeland, the Portuguese did.not assigned to them. Some of the clan Dark Rigi: Ntvz·hy: Mirjaveh, Ladiz, John Abad Gngvz·hy: Gzv, Poshtkuh, Grvk Hussein: Sightseeing, SARAVAN, Jalq Myrkaz·hy: fool, Islamabad, Kash Bhadrz·hy: Sazynk, Shhdadshyrv, Roma Zangi string: Kash Tee Jerry string: Zahedan Client: Ladiz, Zahedan, Mirjaveh - Village Lvtk Shanbezehi: Mirjaveh - Village Lvtk Always cream string: Gvhrkvh Nasturtium string: Gvhrkvh Sndz·hy: Zahedan Jesus string: Chanly Rakhshani: Mirjaveh - Andh Myrbvlan Infantry Division commander of Nader Shah Afshar Iran's military has failed to show that the mortality Bolan Vjnbaza to ride camels ...Iran and India have exploited this situation is to get it to pass the name of the mountain gorge called Meyer Bolan had been recorded.Black has played an important role of small property investors are reluctant to post the harbor. Lvtk Rigi tribe living in villages which are scattered around the dark Shanbezehi Varbab live Lvtk Jill Vmrhvm Rigi Rigi Rigi Rvzaldyn Khalifa Ghlamnby dark Shanbezehi have Late Lionheart Rigi (father lion) are masters of the dark. Send a Quick Comment... بزرگان این طایفه به استناد روایت قبیله ای، ریشه نژادی خود را از اقوام آریایی اصیل می دانند که در ناحیه پاكستان کنونی ساکن شده بودند. بعد از حمله ترکان غز این طایفه در ناحیه‌ای به نام ریگستان حدود زاهدان و خاش کنونی مستقر شدند که این منطقه هم اکنون سرحد نامیده می‌شود. ناحیه سرحد از شمال به کهنوک، پابید و جون آباد، از شرق به تهلاب ریگ ملک و از جنوب به گوهر کوه و از غرب به محل سکونت طایفه شه بخش محصور است. این منطقه محل زندگی طایفه سرحدی نیز می‌باشد. تعداد قابل توجهی از طایفه ریگی در سیستان زندگی می‌کنند که بدون تردید از بلوچ‌های اصیل سیستانی به حساب می‌آیند. با توجه به محدوده سیستان بزرگ، که سرحد (ریگستان) قسمتی از آن را تشکیل می‌داده است حتی ریگی‌های منطقه مذکور نیز اصالتا سیستانی به حساب می‌آیند. استقرار دائمی برخی از ریگی‌ها در سیستان کنونی، زمانی صورت گرفت که دامنه ناامنی‌های ناشی از هجوم و حمله افغانی‌ها و نیروهای وابسته به غارتگران داخلی و خارجی به ناحیه سرحد (ریگستان) کشیده شد. ريگي ها با توجه به شجره نامه موجود از سادات حسني و منتصب به امام حسن مجتبي مي باشند به همين دليل به آنها لقب مير به معني حاكم داده شده است و در زمان قحطي سفره ي بزرگان اين طايفه براي مستمندان پهن بوده است . قسمتي از شجره نامه طايفه ريگي به شرح ذيل مي باشد: سردار مهرالله بن سردار تاج محمدخان بن سردار محمد رضا خان بن غلامعلي خان بن ابراهيم خان ريگي بن مرادخان بن سردار مير بولان بن نتو بن مير حسن . ميربولان سپه سالار لشكر در زمان نادر شاه افشار بوده است كه با انديشيدن ترفند نظامي ضمينه فتح هندوستان را فراهم كرد كه پس از 47نسل يا پشت به امام حسن مجتبي خليفه پنجم مسلمين مي رسند . سيد عبدالقادر گيلاني از كه سر سلسله تصوف و عرفان است از اجداد اين طايفه است . مير چاكر ...كه فتح هندوستان در كارنامه افتخارات او ثبت است .مير حمل شهيد مبارزه با پرتغالي ها كه كار حراست از وطن خود را انجام داد . كه فرمانده پرتغالي ها پيشنهاد ازداواج با دخترش را به وي مي دهد كه وي در پاسخ مي گوين زنان فرنگي باب ميل حمل نيستند چون نه وضو مي گيرند و نه نام خداي متعال را مي گيرند سرنجام وي درگير مي شود وبه شهادت مي رسد ولي سواحل جنوب را به آنها واگذار نمي كند . برخي از تيره هاي طايفه ريگي : نتوزهي : ميرجاوه ،لاديز ، جون آباد گنگوزهي : گزو ،پشتكوه ، گروك حسين بُر : گشت ، سراوان ،جالق ميركازهي :اسكل آباد ، خاش بهادرزهي: سازينك ،شهدادشيرو، كولي كه زنگي زهي: سه راهي خاش جري زهي : زاهدان ارباب : لاديز ، زاهدان ،ميرجاوه-دهستان لوتک شنبه زهي :ميرجاوه- دهستان لوتک شه كرم زهي : گوهركوه بولاغ زهي :گوهركوه سندزهي : زاهدان عيسي زهي : چانعلي رخشانی :میرجاوه-انده میربولان یکی از فرماندهان پیاده نظام لشکر نادر شاه افشار وي با انديشيدن ترفند نظامي توانست ارتش را از گذز گاه بولان عبور داده و هندوستان را فاتح نمايند ماجرا بدين قرار بود كه زمان او ارتش ايران اسب سوار بودند و سواره نظام ارتش هندوستان فيل سوار اسبها در مواجه با فيلها ترسيده وپا به فرار مي گذارند و ارتش ايران ناكام شده مير بولان به شتر سواران وجنبازا دستور مي دهد كه ... بر روي كوهان شتران ببندند و پراز خار و خاشاك نمايند به محض رسيدن به فيل سواران كوره ها را اتش بزنند گرماي اتش كوهان شتر باعث شد كه سر و صداي آنها بلند شده وغرش شترها سبب رب ووحشت شده و نظم سواره نظام هندوستان برهم خورده و ارتش ايران از اين وضعيت بهره برداري نموده و هندوستان را بدست مي گيرد به پاس اين كار نام اين كوهها را تنگه مير بولان ناميده وثبت نموده اند . در حال حاضر چندين منطقه به وي اختصاص داده اند از جمله كوهستان بولان گذرگاه بولان معروف ترين دانشكده پزشكي در پاكستان به نام وي مسمي گرديده شهر مير جاوه كه در اصل مي جاه بوده كه منظور مير بولان ريگي است .اين طايفه در ميل گذاري مرز هم نقش به سزايي داشته است از ملك سياه كو تا پسا بندر را ميل گذاري نموده اند . طایفه ریگی ساکن دهستان لوتک از تیره شنبه زهی وارباب میباشند که بصورت پراکنده در اطراف لوتک زندگی میکنند خلیفه روزالدین ریگی و غلامنبی ریگی ومرحوم جیل ریگی از تیره شنبه زهی اند مرحوم شیردل ریگی (پدر شیری )از تیره ارباب میباشند. ارسال نظر سریع
سامان شنبه زهي بازدید : 61 سه شنبه 03 بهمن 1391 نظرات (0)
بامری ، از طوایف بلوچستان ، نیم کوچنده و ساکن جنوب شرقی ایران . مرکز اصلی این طایفة مستقل ، منطقة عمومی دَلگان ، عمدتاً مغرب بمپور * تا هامون جازموریان است (فیروزان ، ص 33) لیکن گروههای دیگری با نام همین طایفه ، در شهرستانهای کهنوج (سازمان برنامه و بودجه ، 1363 ش ، ج 5، بخش 16، ص 154)، خاش (مرکز آمار ایران ، ص 27)، زابل ، و حتی بلوچستان پاکستان شناسایی شده اند (افشار سیستانی ، ص 122ـ127). بامریها، و به طور کلی اغلب عشایر بلوچستان ، به علّت اوضاع طبیعی حاکم ، اغلب فاقد ایل راه مشخص اند و مسیر کوچی کوتاه دارند که از چند ده کیلومتر بیشتر نیست . شاید به همین دلیل است که ، برخلاف ایلهای سلسله جبال زاگرس ، عشایر بلوچ ، از جمله بامریها، از حد طایفة مستقل فراتر نمی روند و به هیچیک از آنها ایل گفته نمی شود (سازمان برنامه و بودجه ، 1356 ش ، ص 75). به گفتة سردار نواب خان ، بزرگ طایفة بامری ، زادگاه و خاستگاه اصلی این طایفه بم و نرماشیر* کرمان است . آنان در زمان حکومت قاجاریه ، به دشت دلگان مهاجرت کرده ، سپس بر اثر تنگدستی و برای تأمین منابع جدید معیشت ، به بمپور، خاش ، غرب جازموریان ، سیستان و مناطق دیگر روی آورده اند. دشت دلگان سابقاً شامل دهستانی به همین نام و قسمتی از بخش بَزمان بوده است (همان ، ص 1). در تقسیمات اخیر، دلگان بخش مستقلی است . نواحی شمالی دشت دلگان به علت وجود سنگلاخهای ناشی از سیلابهای کوهستان بارز، بهرة چندانی از پوشش گیاهی ندارد؛ در حالیکه نواحی جنوبی و جنوب غربی دشت به حدی پوشیده از کهور و کهورک است که جنگل «چاه هاشم » نامیده می شود. با این وصف ، در اینجا «تنها حیوانی که از لحاظ مواد غذایی در مضیقه نیست شتر است ... نخل بیشتر از هر درخت دیگری در نقاط مختلف این منطقه یافت می شود» (همان ، ص 17ـ 18). غنای آب زیرزمینی و وضع پستی و بلندی منطقه ، به عشایر ساکن منطقه امکان داده است که به کمک قنات و چاههای دستی (دولاب ) آب فراهم کنند. بامریها مقتدرترین و پرجمعیت ترین طایفة دشت دلگان هستند و چند طایفه با پایگاههای متفاوت اجتماعی و حتی نژادی به آنها وابسته اند. طوایف وابسته ، با همة گوناگونی و تعارضات ، کل منسجم و متوازنی می ساخته اند و هر طایفه در این کل ، وظیفة خاصی به عهده داشته است و امروزه نیز جایگاه کنونی هر طایفه را وظیفة سابق آن ، که کم و بیش بر جای است ، تعیین می کند (همان ، ص 1). این طوایف به علت مقتضیات گوناگون سیاسی ، نظامی ، اقتصادی ، با پیوندهای خویشاوندی سببی یا مناسبات اقتصادی ، به یکدیگر نزدیک شده اند و از آنجا که قدرت و حاکمیت در خانوادة بامریها ریشه داشته ، مجموعة طوایف به نام بامری معروف شده است . از آنجایی که انسجام ایلی در این دیار، وجود ندارد و تغییر و تحول در سطح تیره ها زیاد است ، منابع مختلف ، رده های تقریباً متفاوتی را، زیر نام طایفة بامری ، دسته بندی کرده اند. مهمترین منبع ، که منابع دیگر از آن سود جسته اند، بررسی ایلات و عشایر بلوچستان است که دفتر آبادانی مناطق عشایری وزارت آبادانی و مسکن در حدود 1350 ش چاپ کرده است . در این منبع جمعیت طایفة بامری 000 ، 13 تن ، و در جای دیگر 000 ، 18 تن ، برآورد و در 28 تیره ، بدین شرح رده بندی شده است : روْدین زَهی ] نوابی [ ، دُروش زهی ، جمشید زهی ، فولاد زهی ، دُرَّکی ، قنبرزهی ، میرکا زهی ] میرَک زهی [ ، تاجو زهی ، عبداللهی ، سائی ، جمشید زهی ] تکراری [ ، شهداد زهی ، خانی زهی ، جَنگو زهی ] ؟ [ ، حُوت رِکشانی ، کُنار زهی ، یوسف زهی ، حیدر زهی ، بامری ، فَراری ، دُرانی ، مَکسانی ، بُوخَیر زهی ، دِکالی ، حُوت عباسی ، تابِکی ، مالکی ، نَوابی ، رودین زهی . از کل طوایف 10% در مناطق گُل مورتی ، مفیدی و بزمان ساکن بوده اند و بقیه تقریباً در فاصله ای به طول هشتاد کیلومتر در مناطق ییلاقی جبال ، کوهستان هُودیان و شمال دشت دلگان و مناطق قشلاقی جنوب سلسلة هودیان و دشت دلگان کوچ می کرده اند (ایران . وزارت آبادانی و مسکن ، ص 30، 39). براساس بررسی 1356 در دشت دلگان ، مرکز اصلی بامریها، طایفة عبداللهی و بامری از تبارهایی جداگانه دانسته شده ، «اما بنا به مقتضیات گوناگون سیاسی ـ نظامی گذشته ، از طریق پیوندهای سببی به یکدیگر وابسته شده اند که از میان طوایف فروتر یعنی غلامها، داودیها، هودیانی ها و جَطّها... به نحوی یکسویه پیوند یافته اند؛ بدین قرار که از آنان زن می گرفته ، اما زن نمی داده اند» (سازمان برنامه و بودجه ، 1356 ش ، ص 132). براساس همین بررسی ، تیره های اصلی طایفة بامری ، رودین زهی ، میرک زهی ، حیدر زهی ، شهداد زهی و فولاد زهی هستند و تیره های جنگو زهی ، خاکی زهی ، تاجو زهی ، شاهو زهی ، کنار زهی و جمشید زهی ، منسوب به طایفة عبداللهی . در بررسی 1363 از بامریهای غرب جازموریان ، محدودة شهرستان کهنوج ، حدود دوازده تیره از بامریها (هوت و جازی ...) در 31 هَلْکْ ( رجوع کنید به دنبالة مقاله ) و 320 خانوار و 862 ، 1 نفر شناسایی شده است که الگوی زیستی متمایز از سایر طوایف کوچ رو منطقة ] = حوضة [ آبریز غرب جازموریان داشته اند. (سازمان برنامه و بودجه ، 1363 ش ، ج 5، بخش 16، ص 166). تیره های طایفة بامری ، در غرب جازموریان ، عبارت بوده اند از: دُرّکی ، جلگه ای ] ؟ [ ، سیفعلی ، جازی ، هیچُو، مُوریازاده ، جمشید زهی ، فولاد زهی ، هوت ، لَرِجازی ، دِهْمیری و دروش زهی (همان ، ج 5، بخش 16، ص 170). نتایج تفصیلی سرشماری اجتماعی ـ اقتصادی عشایر کوچندة 1366، بامریهای کوچندة ایرانشهر 222 خانوار با 144 ، 1 نفر و بامریهای کوچندة خاش را 105 خانوار با 502 نفر برآورد کرده است (مرکز آمار ایران ، ص 27). طایفة بامری به اجزای کوچکتری تقسیم می شود. طوایف بلوچ برای این اجزا، اصطلاحات مختلفی دارند؛ ازجمله : «رَنْدْ»، «بَراسْ رَند»، «ذات » و «شَلْوارْ» که همة آنها معادل اصطلاح تیره در طوایف و عشایر دیگر است . در طایفة بامری اصطلاح ذات بیشتر از دیگر معادلهای آن استعمال می شود. بعد از ذات ، کوچکترین واحد خویشاوندی هَلْکْ است . هلک معلول دو عامل است : عامل اقتصادی و عامل خویشاوندی . تعریف هلک چنین است : «مجموع خانوارهایی که به عنوان واحد همکاری اقتصادی و از طریق شبکة خویشاوندی به یکدیگر نزدیک می شوند» (سازمان برنامه و بودجه ، 1356 ش ، ص 133). طایفة بامری ، در سلسله مراتب اجتماعی طوایف دشت دلگان و اطراف آن ، از لحاظ قدرت سیاسی ، نظامی و اقتصادی ، در رأس بوده است . عنوان سرداری ویژة این طایفه و در تیرة رودین زهی (نوابیها) موروثی است . شجره نامة سرداران طایفة بامری ، از این تیره ، بدین شرح بوده است : میردولت خان ، میردرّا شهدوست خان ، سرتیپ نواب خان ، زمان خان و نواب خان (سردار کنونی ). هر چند که اکنون عنوان سرداری رسمیت ندارد و سردار در مقام سرپرست طایفه شناخته می شود امّا تیره ها و طوایف همچنان این عنوان را به کار می برند (همان ، ص 136). بامریها در ابتدا، برای حفظ استقلال طایفة خود، مبارزات سخت و ادامه داری با دیگر طوایف و سرداران بلوچ کرده اند، تمایزات فرهنگی نیز موجب ادامة این مبارزات می شده است . طولانیترین و سخت ترین جنگ قبیله ای بامریها در فاصلة 1280 تا 1290 ش رخ داده است . طرفهای دیگر این درگیری قبیله ای ، تقریباً مجموع طوایف سنّی مذهب مناطق بلوچستان سرحدی و مکران و در رأس آنها طایفه بارَکزَهی و شیران زهی به رهبری بهرام خان و سعیدخان بوده است . این جنگهای قبیله ای حدود هشت سال طول کشید و بامریها به رغم جمعیت کم و امکانات محدود مقاومت کردند. سردار بامریها در آن زمان سرتیپ نواب (جدّ نواب خان فعلی ) بوده است . برخی از آگاهان ، عامل اصلی اختلافات گذشتة بامریها و طوایف دیگر بلوچ را انگیزه های مذهبی می دانند و برخی نیز به توسعه طلبی این طایفه و تعارض با قدرت محلی سرداران و حاکمان محلی بلوچ اشاره می کنند. حدود سال هشتم این درگیری ، شیوع وبا در سیستان و بلوچستان موجب مرگ عدة بسیاری از جمله یارمحمد و جلال ، پسران سرتیپ نواب خان ، شد. بیماری وبا و خستگی از جنگی طولانی و بیهوده ، موجب شد که سرتیپ نواب خان به بهرام خان و دوست محمدخان بارکزهی مراجعه و درخواست صلح نماید که پذیرفته شد و از آن زمان تاکنون نوعی مدارا و همزیستی میان آنها حکمفرماست . یکی از وقایع مهم ، مدتی قبل از شیوع وبا، درگیری یارمحمد با سلطانی هندی ، از نمایندگان دولت انگلیس و صاحب اقتدار در شهر بم بود. در این درگیری ، سلطان هندی به دست یارمحمدخان کشته شد. امروزه نیز اشعاری راجع به این واقعه وجود دارد. بامریها، اغلب شیعه مذهب اند، و ازدواج ، طلاق ، سوگواری و دیگر مراسم ایشان ، با دیگر طوایف بلوچ سنّی مذهب ، تفاوت دارد و به علّت مذهب ، زادگاه و همسایگی و تماس با طوایف مقیم استان کرمان و شرق جازموریان از لحاظ فرهنگی با سایر طوایف بلوچ ، تفاوتهایی دارند. با این حال ، به گفتة کمال الدین غراب بین آنها و سنّیان اختلاط و آمیزش صورت می گیرد (ص 148، 150). بامریها، بلوچی صحبت می کنند ولی لهجة آنها که خود نیز دارای دو گویش است ، با لهجه های سایر طوایف تفاوتهایی دارد. دو گویش لهجة بامریها، بیش از بلوچی ، شبیه فارسی است . منابع : ایرج افشار سیستانی ، عشایر و طوایف سیستان و بلوچستان ، تهران 1370 ش ؛ ایران . وزارت آبادانی و مسکن . دفتر آبادانی مناطق عشایری ، بررسی ایلات و عشایر بلوچستان ؛ جغرافیای استان سیستان و بلوچستان ، تهران 1368 ش ؛ سازمان برنامه و بودجه . گروه مطالعات هامون ، مطالعة جامع توسعة اقتصادی اجتماعی حوزة غرب جازموریان ، ج 5، 1363 ش ؛ سازمان برنامه و بودجه . مرکز پژوهشهای خلیج فارس و دریای عمان ، طرح اقتصادی اجتماعی دلگان ، 1356 ش ؛ کمال الدین غراب ، بلوچستان یادگار مطرود قرون ، تهران 1364 ش ؛ ت . فیروزان ، «دربارة ترکیب و سازمان ایلات و عشایر ایران »، در ایلات و عشایر ، تهران 1362 ش ؛ مرکز آمار ایران ، سرشماری اجتماعی ـ اقتصادی عشایر کوچندة 1366: نتایج تفصیلی کل کشور ، تهران 1367 ش . / ابراهیم موسوی نژاد /
سامان شنبه زهي بازدید : 85 سه شنبه 06 تیر 1391 نظرات (1)

 

دسته اول

آنانی که وقتی هستند هستند ، وقتی که نیستند هم نیستند

عمده آدم‌ها حضورشان مبتنی به فیزیک است. تنها با لمس ابعاد جسمانی آن‌هاست که قابل فهم می‌شوند. بنابراین اینان تنها هویت جسمی دارند.

 .دسته دوم

آنانی که وقتی هستند نیستند ، وقتی که نیستند هم نیستند

مردگانی متحرک در جهان. خود فروختگانی که هویت شان را به ازای چیزی فانی واگذاشته‌اند. بی‌شخصیت‌اند و بی‌اعتبار. هرگز به چشم نمی‌آیند. مرده و زنده‌شان یکی است.

دسته سوم

آنانی که وقتی هستند هستند ، وقتی که نیستند هم هستند

آدم‌های معتبر و با شخصیت. کسانی که در بودنشان سرشار از حضورند و در نبودنشان هم تاثیرشان را می‌گذارند. کسانی که همواره به خاطر ما می‌مانند. دوستشان داریم و برایشان ارزش و احترام قائلیم.

دسته چهارم

آنانی که وقتی هستند نیستند ، وقتی که نیستند هستند

شگفت‌انگیزترین آدم‌ها در زمان بودشان چنان قدرتمند و با شکوه‌اند که ما نمی‌توانیم حضورشان را دریابیم، اما وقتی که از پیش ما می‌روند نرم نرم آهسته آهسته درک می‌کنیم. باز می‌شناسیم. می‌فهمیم که آنان چه بودند. چه می‌گفتند و چه می‌خواستند. ما همیشه عاشق این آدم‌ها هستیم. هزار حرف داریم برایشان. اما وقتی در برابرشان قرار می‌گیریم قفل بر زبانمان می‌زنند. اختیار از ما سلب می‌شود. سکوت می‌کنیم و غرقه در حضور آنان مست می‌شویم و درست در زمانی که می‌روند یادمان می‌آید که چه حرف‌ها داشتیم و نگفتیم. شاید تعداد این‌ها در زندگی هر کدام از ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد.

سامان شنبه زهي بازدید : 183 سه شنبه 06 تیر 1391 نظرات (0)

اقوام و طایفه‌های سیستان و بلوچستان، به اقوامی گفته می‌شود که در استان سیستان و بلوچستان سکونت داشته‌اند و یا زندگی می‌کنند و از لحاظ ساختار طایفه‌ای، قومی و نوع سکونت به چهارده گروه تقسیم می‌شوند.

  • طوایفی که منتسب به محیط زیست اولیه خودشان هستند، شامل دلخکی، دلارامی، گرگ، سرگزی و خاراکوهی، که به ترتیب ازمناطق دلخک، بیابان گرگ، شوره‌گزها و خارکوه واقع در مجاورت هیرمند سرچشمه می‌گیرند.
  • طوایفی که از کوه‌های بارز کرمان آمده و از وجودشان در جنگها و اهداف امنیتی استفاده می‌شده‌است، شامل سنچولی (سنگچولی) و جهان تیغ
  • طوایفی که قبل از ویرانی سیستان آنجا بوده‌اند اما توسط تیمور اجباراً به مناطق دیگر منتقل شده‌اند، شامل جمشیدی و بختیاری


طوایف و قومیت‌های دیگری نیز در سیستان وجود دارند که عبارت‌اند از:

آبیل • ارباب • اربابی (صیادی) • اردنی • اله دو (اله دو) • بارانی (بارنی) • جنگی • بامدی • بامری • براهویی • برخوردار • پودینه (پودنه) • دولفظه یا دولوزه (مشترک بین سنچولی و پودینه) • گنجعلی • درگی • جدیدالاسلام یا نومسلمان (اصالتاً هندوی مسلمان شده) • چاری • چشک • حیدری • خدری • دره‌ای • درهی • راز • راهداری • ریگی • رئیس • زرهی • سرحدی • سرگلزایی • سیاه سری • شیخ • عارفی • فخیره • فراهی • قهقایی • کاشانی • کوهکن • سندگل • گدا • تیلر • جمالزایی • گرگیچ • نوتانی (نهتانی) • سالاری (سالارزهی) • بندانی • کته لوک • شیبک • میرشکار (موشکار) و خمر (خمبر) •شنبه زهي

سامان شنبه زهي بازدید : 62 سه شنبه 06 تیر 1391 نظرات (0)

باز عالم و آدم و پوسیده گان خزان و زمستان خندان و شتابان به استقبال بهار میروند

تا اندوه زمستان را به فراموشی سپارند و کابوس غم را در زیر خاک مدفون سازند

و آنگه سر مست و با وجد و نشاط و با رقص و پایکوبی با ترنم این سرود

طرب انگیز نو روز و جشن شگوفه ها را بر گذار می نمایند …

—–

و باز گرمای ملایم و فرحبخش روز های آفتابی بهار در باغ و راغ و کشتزار ها به سبزه و گلها

و درختان بشارت میدهد تا از خواب سنگین زمستان بیدار شوند و روح تازه بخود گیرند

و آنگاه این نوای جانبخش را ساز بدارند …

—–

و باز نسیم گوارای گیسوان مشک بوی بته های گلاب را با آهنگ موزون تکان میدهد

تا با لالهء خوش عذار و نرگس و ریحان و گل های دشتی همزمان جوانه زنند

و ترانه عشق را به گوش عشاق برسانند و آنگاه در چمنها و دشت و دمن طوفان برپا کنند …

—–

و باز هوای شاداب به عشرتگاه باغ و لاله زار ها راه میگشاید و گلهای سرخ و زرد

و نیلوفری را که در سبزه زار ها می رویند نوازش میدهد و آنگاه پربار چمن را

به نظاره می نشیندو همین که در مرغزاران حریر پوش به میزبانی مردان پاکدل دشت می شتابد نالهء

نی را می شنود و وظیفه دار این پیام میگردد …

—–

رونق عهـــد شبابست دگــر بوستان را / میرسد مـــژده گل بلبل خوش الحان را

ای صبا گر به جوانان چمـن بـاز رسی / خدمت ما برسان سرو گل ریحـــان را

—–

ای نو بهار خنـــدان از لامکان رسیـــــدی / چیزی به یار مانی از یـــار ما چه دیـــدی

خندان و تازه رویی سر سبز و مکشبویی / همرنگ یار مایی یا رنگ از او خریــدی

—–

فرا رسیدن نوروز باستانی،یادآور شکوه ایران و یگانه یادگار جمشید

جم بر همه ایرانیان پاک پندار،راست گفتار و نیک کردار خجسته باد

—–

سامان شنبه زهي بازدید : 80 سه شنبه 06 تیر 1391 نظرات (0)
این روستا در 25کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرباز ودر 14کیلومتری جنوب غربی شهر پيشين ودر مسیر جاده اصلی گزدان -  قرار دارد                                                                      
 
The village is 25 km south-east city 14 km southwest of soldiers and former city and main road Gzdan - is
 
سامان شنبه زهي بازدید : 91 سه شنبه 06 تیر 1391 نظرات (0)
نارویی یا نهرویی، از طایفه‌های اصیل سیستانی استان سیستان و بلوچستان می‌باشند.

بر اساس نظر کلنل پاتینجر که در سال ۱۸۱۰ میلادی از سیستان دیدن کرده‌است، نارویی‌ها را نژاد قد بلند، فعال و دارای قدرت جسمانی فوق العاده معرفی نموده‌است. او می‌گوید آنان در برابر تغییرات اقلیمی سازگار و از مرگ نیز نمی‌ترسند و در هنگام جنگ در نهایت رشادت می‌جنگند. در زمان پاتینجر، محراب خان رخشانی رئیس تمام طایفه نارویی بوده‌است.[۱]

سرپرسی سایکس با استناد منابع محلی و روایتی طایفه، آنان را نهرویی می‌خواند و معتقد است که اجداد آنان پس از جنگ نهروان به منطقه بلوچستان کوچ کرده‌اند. بعد از علم خان، پسر بزرگش به نام دوست محمد خان، بزرگ طایفه نارویی شد. از دوست محمد خان سه پسر به نام‌های کیکاوس، درویش خان و محمدعلیخان باقی ماندند.

  • درویش خان – پسر بزرگ دوستمحمد خان بود که می‌بایست بعد از پدرش بزرگ طایفه می‌شد اما عمویش شریف خان با او مخالفت کرد و بالاخره طی یک توطئه او را از پای درآورد.فرزندان وی عباس خان، محمد ناصرخان و محبعلی خان می‌باشند.
  • سردار شریف خان- برادر دوست محمدخان و عموی درویش خان بود. وی معاصربا سردارابراهیم خان سنجرانی و از هم پیمانان او بود.فرزندان وی علیخان، سعیدخان و محمدعلی خان بودند.
  • سعیدخان – پسر معروف سردار شریف خان بود که به هنگام حکومت امیرعلی اکبرخان حسام الدوله، امور حکومت سیستان را به عهده داشت آوازه وی تا سمنان و اصفهان هم به دلیل جنگ با راهزنان ترکمن پیچیده بود طوری که ترکمن‌ها ایشان را به نام سیدخان قره میشناستد که به معنای سیاه می‌باشد که به دلیل پوست سبزه ایشان است . سردار سعیدخان در شجاعت و رشادت فردی کاملا منحصر به فرد بود.


سران این طایفه سردار نظرخان ایرانی فرزند سردار خداداد خان و نوه سردار سعید خان بودند که در ۱۹ بهمن ۱۳۳۰ در درگیریهای سیاسی در زابل شهید گردیدند.وشهادت ایشان موجب اختلاف شدید در طایفه تا جایی که فرزند ایشان سردار آریان خان مجبور به ترک وطن شد پس از سردار نظر خان فرزند یزرگ ایشان سردار پرویز خان به عنوان رییس طایفه انتخاب شدند که هم اکنون در سیستان سکونت دارند . قلعه سردار نظر خان هم اکنون در روستای ملک حیدری زابل پای برجاست.

ریاست طایفه همواره به عهده نسل سردار سعید خان بوده گر چه بسیاری سعی در تفرقه افکنی بین این عموزادگان داشتند اما انها تا حد امکان وحدت خود را حفظ کرده‌اند

سامان شنبه زهي بازدید : 122 سه شنبه 06 تیر 1391 نظرات (0)
شجره نامه کامل طایفه گمشادزهی استان سستان وبلوچستان

 

 

سید گمشاد القادری بن سید محمود القادری بن سید سالار  القادری بن سید درا القادری بن سید بهمن القادری بن سید گمشاد القادری (گمشاد اول) بن سید شیخ محمد شاه القادری بن سید شیخ احمد شاه القادری بن سید پهلوان القادری بن سید سالار القادری بن  سید شیخ حسن القادری بن سید حسین القادری بن سید شیخ ملک القادری بن  سید شیخ عمر القادری بن غوث اعظم سید شیخ محی الدین عبدالقادر گیلانی (ره) بن  سید ابی صالح موسی جنگی دوست (ره) بن سید عبدالله  الجلیلی (ره) بن سید یحیی زاهد بن سید درمحمد بن سید داوود بن سید موسی بن سید عبدالله بن سید موسی الجون بن سید عبدالله المحض بن سید حسم مصطفی بن حضرت امیرالمومنین امام حسن مجتبی بن حضرت امیرالمومنین  امام علی رضی الله عنهم اجمعین.

 

نتیجه میگیرم که طائفه گمشادزهی از نسل امیرالمومنین حضرت علی رضی الله عنه هستند .

 

طائفه گمشادزهی دارای زیادی تیره است که به شرح ذیل معروفند:

١-دادخدا زهی (پهلوان زهی-مغول زهی-نظر زهی)

٢-محمد زهی(عالی زهی - عبدل زهی-هاله زهی-شهدادزهی)

٣-مرادزهی (بجارزهی-للازهی-بهادین زهی -باهوت زهی- تنگه زهی- رگام زهی)

٤-ارزی زهی (شیرمحمد زهی- جهانگیرزهی-زرک زهی- گل محمد زهی)

٥-کرم زهی

٦-جهانشاه زهی (فاقد فرزند بوده است ویا اگر بوده در همان دوران طفولیت فوت کرده اند)

٧-خداداد زهی(فاقد فرزن بوده ویا اگر بوده در همان دوران طفولیت فوت کرده اند)

٨-پهلوان زهی

 

تیره دادخدا زهی به عنوان رییس دیگر تیره ها محسوب می شود و سردار طائفه گمشادزهی از همین تیره انتخاب می شود که آخرین سردار این طایفه تاج محمد خان نام دارند که در پاکستان سکونت دارند. بیشتر  افراد تیره دادخدا زهی در حومه دهستان گشت سراوان زندگی می کنند که  روستایی به نام خلیل آباد(پسیل ) دارند که این روستا به نام سردار پرآوازه بلوچ خلیل خان نام گذاری شده است.

-تیره محمد زهی بیشتر در مناطق مرزی سکونت دارند و ساکن روستاههای ریگ ملک و لولکدان  وتعدادی هم در کوه گیلوی و کوه بندران و کوه سفید ساکن هستند. و تعدادی هم در زاهدان و سراوان و خاش سکنی دارند . این تیره همیشه  پیش قراول طائفه گمشادزهی بوده و در تمامی صحنه های نبرد بین اقوام شرکت داشته و جوانان زیادی را هم از دست داده است  که به تعداد دو نفر هم شهید تقدیم جمهوری اسلامی ایران کرده است به نامهای شهید مالک گمشادزهی و شهید نبی بخش گمشادزهی.

مرحوم حاجی محمد گمشادزهی یکی از  بزرگان طایفه گمشادزهی و تیره محمدزهی که در سال ١٣٧٦ به خونخواهی شهید سرار شریف خان  به پا خواست و طی یک حمله به سرزمین گورچان  جانش را فدا کرد.

-تیره مرادزهی  که اکثریت آن در روستای شهرک ریگ ملک و هشت شهریور ساکن هستند بزرگانی همچون حاجی بوهیر و حاج کریم بخش و حاجی جمعه و حاجی غفور از این تیره هستند.

- تیره ارزی زهی که بیشتر آنان در مناطق کوهستانی سراوان زندگی می کنند . اغلب به دامداری مشغول هستند .

- تیره کرم زهی  در دهستان گرانچین خاش سکونت دارن و اغلب به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

اکثر گمشادزهی های سیستان بصورت پراکنده در منطقه زندگی میکنند وگمشادزهی های دهستان لوتک بیشتر در لوتک مسافرکلاتی متمرکزند

سامان شنبه زهي بازدید : 170 سه شنبه 06 تیر 1391 نظرات (1)
بزرگان این طایفه به استناد روایت قبیله ای، ریشه نژادی خود را از اقوام آریایی اصیل می دانند که در ناحیه پاكستان کنونی ساکن شده بودند. بعد از حمله ترکان غز این طایفه در ناحیه‌ای به نام ریگستان حدود زاهدان و خاش کنونی مستقر شدند که این منطقه هم اکنون سرحد نامیده می‌شود. ناحیه سرحد از شمال به کهنوک، پابید و جون آباد، از شرق به تهلاب ریگ ملک و از جنوب به گوهر کوه و از غرب به محل سکونت طایفه شه بخش محصور است. این منطقه محل زندگی طایفه سرحدی نیز می‌باشد.

تعداد قابل توجهی از طایفه ریگی در سیستان زندگی می‌کنند که بدون تردید از بلوچ‌های اصیل سیستانی به حساب می‌آیند. با توجه به محدوده سیستان بزرگ، که سرحد (ریگستان) قسمتی از آن را تشکیل می‌داده است حتی ریگی‌های منطقه مذکور نیز اصالتا سیستانی به حساب می‌آیند.

استقرار دائمی برخی از ریگی‌ها در سیستان کنونی، زمانی صورت گرفت که دامنه ناامنی‌های ناشی از هجوم و حمله افغانی‌ها و نیروهای وابسته به غارتگران داخلی و خارجی به ناحیه سرحد (ریگستان) کشیده شد.

ريگي ها با توجه به شجره نامه موجود از سادات حسني و منتصب به امام حسن مجتبي  مي باشند به همين دليل به آنها لقب مير به معني حاكم داده شده است و در زمان قحطي سفره ي  بزرگان اين طايفه براي مستمندان پهن بوده است .  

قسمتي از شجره نامه طايفه ريگي به شرح ذيل مي باشد:

سردار مهرالله بن سردار تاج محمدخان بن سردار محمد رضا خان بن غلامعلي خان بن ابراهيم خان ريگي بن مرادخان بن سردار مير بولان بن نتو بن مير حسن .

ميربولان سپه سالار لشكر  در زمان نادر شاه افشار بوده است كه با انديشيدن ترفند نظامي ضمينه فتح هندوستان را فراهم كرد كه پس از 47نسل يا پشت به امام حسن مجتبي خليفه پنجم مسلمين مي رسند . سيد عبدالقادر گيلاني از  كه سر سلسله تصوف و عرفان است از اجداد اين طايفه است  .

مير چاكر ...كه فتح هندوستان در كارنامه افتخارات او ثبت است .مير حمل شهيد مبارزه با پرتغالي ها كه كار حراست از وطن خود را انجام داد . كه فرمانده پرتغالي ها پيشنهاد ازداواج با دخترش را به وي مي دهد كه وي در پاسخ مي گوين زنان فرنگي باب ميل حمل نيستند چون نه وضو مي گيرند و نه نام خداي متعال را مي گيرند سرنجام وي درگير مي شود وبه شهادت مي رسد ولي سواحل جنوب را به آنها واگذار نمي كند .

برخي از تيره هاي طايفه ريگي :

نتوزهي : ميرجاوه ،لاديز ، جون آباد

گنگوزهي : گزو ،پشتكوه ، گروك

حسين بُر : گشت ، سراوان ،جالق

ميركازهي :اسكل آباد ، خاش

بهادرزهي: سازينك ،شهدادشيرو، كولي كه

زنگي زهي: سه راهي خاش

جري زهي : زاهدان

ارباب : لاديز ، زاهدان ،ميرجاوه-دهستان لوتک

شنبه زهي :ميرجاوه- دهستان لوتک 

شه كرم زهي : گوهركوه

بولاغ زهي :گوهركوه

سندزهي : زاهدان

عيسي زهي : چانعلي

رخشانی :میرجاوه-انده

میربولان یکی از فرماندهان پیاده نظام لشکر نادر شاه افشار

وي با انديشيدن ترفند نظامي توانست ارتش را از گذز گاه بولان عبور داده و هندوستان را فاتح نمايند ماجرا بدين قرار بود كه زمان او ارتش ايران اسب سوار بودند و سواره نظام ارتش هندوستان فيل سوار اسبها در مواجه با فيلها ترسيده وپا به فرار مي گذارند و ارتش ايران ناكام شده مير بولان به شتر سواران وجنبازا دستور مي دهد كه ... بر روي كوهان شتران ببندند و پراز خار و خاشاك نمايند به محض رسيدن به فيل سواران كوره ها را اتش بزنند گرماي اتش كوهان شتر باعث شد كه سر و صداي آنها بلند شده  وغرش شترها سبب رب ووحشت شده و نظم سواره نظام هندوستان برهم خورده  و ارتش ايران از اين وضعيت بهره برداري نموده و هندوستان را بدست مي گيرد به پاس اين كار نام اين كوهها را تنگه مير بولان ناميده وثبت نموده اند . در حال حاضر چندين منطقه به وي اختصاص داده اند از جمله كوهستان بولان گذرگاه بولان معروف ترين دانشكده پزشكي در پاكستان به نام وي مسمي گرديده شهر مير جاوه كه در اصل مي جاه بوده  كه منظور مير بولان ريگي است .اين طايفه در ميل گذاري مرز هم نقش به سزايي داشته است از ملك سياه كو تا پسا بندر را ميل گذاري نموده اند .

طایفه ریگی ساکن دهستان لوتک از تیره شنبه زهی وارباب میباشند که بصورت پراکنده در اطراف لوتک زندگی میکنند

خلیفه روزالدین ریگی و غلامنبی ریگی ومرحوم جیل ریگی از تیره شنبه زهی اند

مرحوم شیردل ریگی (پدر شیری )از تیره ارباب میباشند.

درباره ما
Profile Pic
این روستا در 25کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرباز ودر 3کیلومتری جنوب غربی شهر پيشين ودر مسیر جاده اصلی گزدان - قرار دارد ادرس جديد سايت طايفه شنبه زهي 25 km pishin of the village and 3 km pishin of the city, a former soldier in the city's main road Gzdan - located in tribe Site Shanbezehi...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 23
  • بازدید سال : 324
  • بازدید کلی : 9,187